کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

تغذیه کمکی کودک - نه ماهگی

موادی که می توانید در ماه نهم اضافه کنید عبارتند از:

خرمای له شده / لیمو شیرین / آب پرتقال / آب هویج / سیب رنده شده / هندوانه / آلوی خرد شده / طالبی / پودر انواع آجیل / زرد آلوی بدون پوست

 

موادی که برای کودک خطر خفگی دارند:

دانه کشمش / انگور / ذرت / آجیل / تکه های سوسیس / کالباس / همبرگر / پیتزا / تکه های سفت و خام سبزیجات ( مثل هویج ) / تکه های گوشت

غذای شیرخوار باید پخته و کاملاً نرم باشد. در صورت لزوم می توانید آن را بکوبید ( از مخلوط کن استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد حباب هوا در غذا می شود) 

برنامه غذایی کودک در پایان 9 ماهگی ( 6 بار تغذیه ) :

ساعت 4 صبح: شیر مادر

ساعت 8 صبح: شیر مادر+ صبحانه (نان، کره، زرده تخم مرغ یا یکی از انواع پوره ها)

ساعت 10 صبح:  میوه رنده شده + مولتی ویتامین

12 ظهر: شیر مادر + سوپ

ساعت 3 بعد از ظهر:30 سی سی آب میوه + قطره آهن

5 بعد از ظهر: شیر مادر + سرلاک یا خوراک جگر یا پوره عدس

ساعت 8 شب: شیر مادر + سوپ  یا حلیم ( طبق دستور )

ساعت 11 شب: شیر مادر

طرز تهیه خوراک جگر:

جگر گوساله یا گوسفند به اندازه یک تخم مرغ + 1 عدد سیب زمینی متوسط + 2 عدد پیاز کوچک + 1 قاشق مرباخوری کره + 1 قاشق غذاخوری جعفری خرد شده + 1 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه

جگر را به قطعات ریز تقسیم می کنیم و با یک پیاز می پزیم. سپس آن را له یا چرخ می کنیم، بعد همراه سیب زمینی و پیاز خرد شده و کره تفت می دهیم. یک استکان آب به این مخلوط اضافه کرده و میگذاریم بپزد. در انتها جعفری خرد شده و آب لیمو ترش تازه را اضافه می کنیم.

طرز تهیه پوره عدس:

نصف استکان عدس را به مدت 5-4 ساعت در آب خیس کرده و یکی دو بار آب آن را عوض می کنیم. سپس با حرارت ملایم می پزیم. عدس کاملاً پخته شده را در حالی که هنوز گرم است میکوبیم. سپس به تدریج نصف استکان شیر پاستوریزه اضافه کرده و روی حرارت ملایم می گذاریم. در اواخر پخت یک قاشق مرباخوری روغن مایع به این مخلوط اضافه می کنیم و ظرف را از روی حرارت برمیداریم.

طرز تهیه حلیم گندم و برنج:

یک قاشق مرباخوری گندم پرک شده + یک قاشق مرباخوری عدس یا ماش + یک قاشق مرباخوری برنج + یک قاشق مرباخوری روغن زیتون + یک عدد پیاز کوچک + گوشت قرمز یا مرغ به اندازه یک قوطی کبریت

ابتدا ماش یا عدس را 7-6 ساعت خیس کرده و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس آن را همراه با گوشت و پیاز بپزید. پس از نرم شدن گوشت، برنج، گندم و روغن را اضافه کرده و پخت را با حرارت ملایم ادامه دهید. سپس همه مواد را کوبیده و نرم کنید.

توجه:

سعی کنید در فواصل غذاها معده شیرخوار را با استفاده مکرر از شیر زیاد، موز و میوه جات دیگر یا بیسکوئیت پر نکنید تا اشتها برای غذای اصلی داشته باشد.

هیچ وقت شیرخوار را وادار به تمام کردن غذا نکنید. اجازه دهید خود او تصمیم بگیرد که چقدر غذا بخورد.

بعد از غذا می توانید یک قاشق مرباخوری ماست به شیرخوار بدهید. ماست را با غذا مخلوط نکنید تا شیرخوار شما مزه واقعی ماست را تجربه کند.

برای خوش طعم کردن سوپ می توانید دو قطره آب لیموترش تازه یا آب نارنج استفاده کنید

نظرات 24 + ارسال نظر
هلن دوشنبه 25 تیر 1397 ساعت 08:01 ق.ظ

سلام دختر من دیروز رفت تو 9 ماه ولی دوماهه رو وزن 7 کیلو ایستاده 4 دندون در اورده وخیلی غذا دوست داره ولی اصلا وزن نمیگیره شیر منم دوست نداره کلا تو طول روز یک بار اگه 5 دقیقه ای بخوره

پریسا شنبه 5 اسفند 1396 ساعت 12:21 ق.ظ

سلام پسرم 9ماهش هست وزنش8کیلوهس وقدشم 70خیلی ریزه میزه ولاغرهس شیرخشک یارانه ای بهش میدم به نظرتون مال شیرش هس که ریزه هس یاژنتیکی هس

مهرسا پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام وخترم هشت ماهه است. از بدو تولد نه قطره مولتی ونه آد و اهن رونخوردهمه نمونم گرفتم وبالا اورد. وزنش موقع تولد سه کیلو بود الان 8700هست از شیر خودم تغذیه میشه غذاهم تقریبا میخوره کلا باداروهای شیمیایی مخالفه و وقتی به زوربهش بدم بالا میاره میخاستم کمکم کنید مواقع سرماخوردگی و واکسیناسیون از چه چیزی بجز شیاف میتونم براش استفاده کنم و اگه ممکنه در مورد نخوردن قطره هم اطلاعات در اختیارم بذارید. ممنون

الهه پنج‌شنبه 9 آذر 1396 ساعت 10:48 ق.ظ

سلام پسر 9 ماهه ای دارم ک وزن تولدش 2600 بود الان 7400 وزنشه و رشد خوبی نداشته البته نمودارش قبلا خوب بود این ماه اومده بود پایین
زرده تخم مرغ و فرنی و حریره دیگه نمیخوره
بدغذاست دور سرشم خوب نبود
چیکار کنم

مینا یکشنبه 5 شهریور 1396 ساعت 11:18 ب.ظ

سلام
من یه دختر 8 ماهه دارم که زمان تولد وزنش 2800 بوده و الان 6850 است، متاسفانه در دو ماه اخیر خیلی خیلی کم وزن گرفته (450 گرم). در ضمن به لبنیات هم حساسیت داره. چه غذاهایی بدم که خوب وزن بگیره. البته شیر خودم رو خیلی بد می خوره، یعنی در روز فقط یکی دوبار می خوره و4 وعده در روز غذا می خوره. ممنون می شم اگر راهنمایی بفرمایید

النار جمعه 20 مرداد 1396 ساعت 01:37 ب.ظ

سلام من یه پسر 9ماه دارم که شیر خشک میخوره بخاطر ریفلکسی که داره شیر خشکش رژیمیه وزنشم 9کیلویه پسرم چندروز پیش تب داشتو خیلی لاغر شده دکترم میگه فقط غذای کمکی میتونه سوپ زرده تخم مرغ بخوره ب
ه فراورده های گاوی هم حساسیت داره ش
یرو ماست و... نباید بخوره میخوام بدونم برای اینکه یکم پر بشه بچم یا وزنش بره بالا چی کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

لطفا آدرس ایمیل بدید تا براتون جواب بفرستیم

نیروانا چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 01:37 ق.ظ

سلام پسری نه ماهه دارم که رفلاکس دارد اشتهایش برای غذا کم است وزنش ۷/۴۰۰ میباشد به خاطر رفلاکسش هر غذایی را نمیخورد خواهش میکنم برای وزن گیریش راهنماییم کنید. ممنون

زهرا یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت 11:00 ق.ظ

پسرمن هنوز نمیتونه چیزی رو قورت بده بااینکه یک هفته دیگه نه ماهش تمام میشه، چطور جگر بهش بدم؟تو گلوش گیر مکنه

با سلام. منظور شما از چیزی، چه چیزی هست؟ توی این 9 ماه چطور شیر قورت میداده؟ چه چیزهایی به پسرتون دادین که توی گلو گیر کرده؟ اگر از اول از غذای غلیظ و بعد نیمه سفت شروع کنید این مشکل پیش نمیاد مگر اینکه مشکل جسمی باشه.

heli دوشنبه 18 بهمن 1395 ساعت 04:49 ب.ظ

سلام,برنامه غذایی سنگین واسه نه ماهه گذاشتین,بچه تازه داره شروع به غذا خوردن میکنه,خوراک جگر سنگینه واسه معدش,در ضمن عدس آهن داره باشیر خوردنش درسته؟تو این سن نمیتونن نان بخورن چون بعضی ها تازه دارن دندون در میارن

محیا سادات پنج‌شنبه 9 دی 1395 ساعت 09:58 ب.ظ

سلام دخترم پایان هشت ماهه به جز ماست هیچی نمیخوره فقط شیر مادر ،به زور شیشه و سرگرم کردن سوپ نون و هم خودش میکنه ولی میده بیرون اصلا هیچی رو قورت نمیده حتی فرنی هم ...از اول هم با قاشق بهش میدادم نمیخورد سوپ حتما باید عصاره باشه وگرنه یه چیز کوچیک حالش ذد میشه

درسا شنبه 15 آبان 1395 ساعت 10:52 ب.ظ

سلام و احترام
دخترم به تازگی وارد نه ماهگی شده است وزن او ٧٧٠٠ است و وزن بدو تولدش ٣١۵٠ بوده است. قبل از هفت ماهگی به مدت دو هفته اسهال داشت و با دارو خوب شد و در اون مدت وزن گیری مناسبی نداشت و مقداری وزن کم کرد و حالا احساس میکنم وزنش کم است، آیا وزنش مناسب است؟؟ لطفا برنامه تغذیه ای برای وزن گیری بهتر و افزایش اشتها برایش ارایه کنید. ضمنا گاهی اشتها برای غذا دارد ولی گاهی بدغذا می شود. من طبق خوراکی های هر ماه بهداشت به کودکم غذا میدهم ولی گاهی استقبال نمی کند. لطفا راهنمایی کنید. تشکر

مژگان سه‌شنبه 4 آبان 1395 ساعت 12:10 ب.ظ

سلام..دختر من وارد نه ماه شده وزنش 7500 هست...دخترم هر غذاییو نمیخوره..فقط کته و ماست یا سوپ..چجوری غذاهای دیگه رو امتحان کنم? پوره اصلا لب نمیزنه..تخم مرغ نمیخوره..از کی میتونم مرکبات و اب پرتقال بهش بدم?? و ایا وزنش کمه نسبت به سنش? وزن تولدش3100 بود

فاطمه یکشنبه 2 آبان 1395 ساعت 02:07 ب.ظ

ممنون

فاطمه شنبه 10 مهر 1395 ساعت 10:22 ب.ظ http://Gravatar.com

سلام ممنون بابت پاسخ دادنتون شما میگین از11تا5صبح بهش شیرندم یعنی تحمل کنم گریه کنه دوباره بخوابه بعدگشنش نیست من فکرمیکنم شاید گشنش باشه هروقت بیدار میشه گریه میکنه بهش شیر میدم

فاطمه پنج‌شنبه 8 مهر 1395 ساعت 06:19 ب.ظ http://Gravatar.com

سلام من دخترم نه ماه داره بهش کمکی میدم شب هاهم براش سوپ یاعدس ,فرینی و...درست میکنم میخوره ولی بازم تاصبح منوخیلی اذیت میکنه زودبه زودبلندمیشه شیرمیخوره کمکم کنید ممنون

مونا یکشنبه 31 مرداد 1395 ساعت 04:41 ب.ظ

سلام، دخترم اول آذر 94 بدنیا اومد و الان نه ماهش تموم شده. وزن بدو تولد 3390 گرم و قدش 47.5. خیلی بازیگوشی میکنه و نه خوب غذا میخوره نه شیر. الان وزنش 7800 گرم هست و قدش 69 سانتیمیتر.دور سرش بدو تول 35 و الان 45.5. خیلی نگران قدش هستم. لطفا بهم بگید چیکار کنم که رشد قدیش خوب باشه و کوتاه نمونه و تمام پتانسیلش برای رشد قد شکوفا بشه. ممنون از راهنمایی تون

مامان محمد رضا جمعه 15 مرداد 1395 ساعت 02:53 ب.ظ

کودک نه ماه دارم تا 7 ماهگی خیلی خوب وزن میگرفت اما از زمانی که غذای کمکی شروع کردم خیلی سرعت رشدش کند شده از شما در خواست دارم مرا راهنمای کنید

فاطمه دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 02:54 ب.ظ

سلام کودک من الان نه ماهشه باوزن۷٬۳۵۰وزن بدوتولدش هم سه کیلوبودشش ماهگی هم ازمایش برای کمبوداهن داد،که یه کم کم خون بودالانم قطره اهن میخوره ولی درست وزن نمیگیره،غذاخوردنش هم نسبتاخوبه ولی نمی دونم چیکار کنم،ممنون

کربلای بهشته یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 11:53 ب.ظ

پسر من ٩ماه داره برایش سریلاک و شیر aptimal و smaبرایش میدادم اما مدت است ، که اسهال است و آب پرتغال ماست نمیتواند هضم کند ، لطفا رهنمای نماید که کدام شیر را برایش بدهیم ، و إسهالش استاد نمیشود ، آیا دندان کشیدن طفل هم اسهالات داره ؟ اگر داره چند مدت طول میکشه ؟ و دکتور هم دارو برایش داد إسهالش خوب نشد ، چه غذا برایش تهیه کنیم تا به معده او بسازد نمیفهمم

مامان طاها شنبه 5 تیر 1395 ساعت 09:35 ق.ظ

سلام خسته نباشید..پسر من نه ماهه است و اصلا میلی به غذاهایی که می پذم براش,رو نداره اما از غذاهایی که خودمون می خوریم خوب می خوره (نمک داره)منم می ترسم و زیاد نمی دم بهش.. اما متاسفانه.چن روز پیش متوجه شدم که چشم راستش انحراف داره.بردم چشم پزشک گفت باید به تغذیش برسی تا مغذش خودش چشمش رو سرجاش بکشه چون کوچیکه نمی تونه عینک نگه داره ..حالا من موندم که چی بدم بهش؟؟لطفا کمکم کنید.

پاسخ شمادراسرع وقت به آدرس ایمیلتان ارسال خواهدشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد