کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

آب معدنی؟ آب آشامیدنی؟ آب جوشیده شده؟

ب معدنی (Water Mineral):
به آبی گفته می شود که از منبع آب مستقیما و بدون هیچ تغییر وتحولی بسته بندی میشود.این آب بسته به شرایط جوی در فصول مختلف ، دارای درصد املاح متفاوت است.به عبارت دیگر در فصول کم بارش دارای املاح بیشتر  ودر فصول بارش دارای املاح کمتر است. از اینرو کنترلی بر املاح موجود دراین آب ها نبوده و به همین دلیل مصرف مستمر این آبها باعث بروز بیماری های کلیوی بوده و مصرف حداکثر هفته ای یک لیوان از این نوع آب  توصیه میشود.

  آب آشامیدنی (Drinking water):
آب آشامیدنی آبی است که پس از استحصال از منبع آّب ، فرآوری شده و املاح ومواد موجود در آن کنترل می شود. املاح و مواد زاید گرفته شده و پس از طی چند مرحله عاری از هرگونه باکتری ومیکروب می گردد. از لحاظ بهداشت و سلامت برای نوشیدن مستمر ، این نوع آب توصیه  می گردد.


برای تهیه شیر یا غذای کودک یا رفع تشنگی او از آب معدنی یا آب جوشیده استفاده نکنید. جوشاندن آب ممکن است باعث از بین رفتن آلودگی میکروبی یا انگلی شود، اما غلظت مواد شیمیایی آن بیشتر می شود و مضرّ است.

پرورش اعتماد به نفس کودکان

چهل و نه  جمله جادویی برای افزایش اعتماد به نفس کودک

۱. من به تو اعتماد دارم.
۲. حضور او در جمع خانواده را مهم بدانید. مثلا بگویید «وقتی خدا تو رو به ما داد، می دانست ما چه چیزی در زندگی احتیاج داریم»
۳. ببخشید عزیزم. می توانی من را به خاطر کاری که کردم ببخشی؟
۴.من تو را می بخشم. و دیگر این موضوع را مطرح نمی کنم. باشه؟
۵.امشب می خواهم فقط وقتم را با تو بگذرانم. چه کاری دوست داری که انجام بدهیم؟
 ۶. بله،امشب غذایی رو میپزم که دوستش داری.​
 ۷. از تو ممنون هستم.
 ۸.بکار بردن صفات مثبت. نمی توانم باور کنم که تو چقدر ... هستی.
 ۹.به تو افتخار می کنم.
 ۱۰. برایت روی میز پول گذاشتم.
 ۱۱. حرفت را باور می کنم.
 ۱۲. به تو افتخار ​می​کنم. حتی با اینکه تو خیلی خوب نبودی، همچنان به تو افتخار می کنم.
 ۱۳.می دانم که اخیرا خیلی رو در رو حرف نزده ایم. اما میخواهم بدانی که تو را قبول دارم. حتی اگر با تو موافق نباشم. و سعی می کنم برای بهتر شدن رابطه بین ما تلاش کنم تا هر دو بتوانیم دیگری را خوب درک کنیم.
 ۱۴.تو واقعا داری مرد / خانم می شوی. نمی توانم بگویم چه قدرهیجان انگیز است!
 ۱۵. برایت فلان چیز را گرفته ام.
 ۱۶. از توانایی های او در یک موضوع خاص تعریف کنید. اخیرا دیده ام که در فلان چیز خیلی پیشرفت داشته ای. درست مثل فلان کاری که انجام می دادی.
 ۱۷. تو را در فلان چیز تحسین می کنم. خیلی چیز​ا​ از تو در این زمینه می توانم یاد بگیرم.
 ۱۸. انتخاب بسیار هوشمندانه ای بود.
 ۱۹. می دانم که چقدر در فلان قضیه اذیت شدی. من واقعا متاسفم. نمی دانم چه قدر تحمل این موضوع برایت دشوار است ولی می دانم که لحظات سختی داشته ای.
 ۲۰.تو همیشه فرزند من هستی و من همیشه تو را می بخشم و دوست دارم.
 ۲۱. برو تا فردا صبح بخواب و استراحت کن. فکر چیزی نباش.​
 ۲۲. فکر نمی کردم بتوانی فلان کار را انجام بدهی. واقعا من را تحت تاثیر قرار دادی.
 ۲۳. نظرت درمورد فلان چیز چه است؟
 ۲۴.چون میدونستم کار داری و یادت نیست ​من وقت دندانپزشکی تو را کنسل کردم.
 ۲۵. بکار بردن صفات خوب در مورد پدر او. من پدرت را خیلی دوست دارم. او واقعا فوق العاده است.
 ۲۶. دوست دارم وقتم را با تو بگذرانم.
 ۲۷. خیلی خوشحالم که الان خانه هستی.
 ۲۸. دوست دارم فلان کار را با تو انجام بدهم.
 ۲۹. تو یکی از بهترین هدایایی هستی که خدا به من داده. واقعا خوشحالم خدا تو را به من داده!
 ۳۰. وقتی با تو هستم احساس غرور خاصی می کنم.
 ۳۱. خیلی خوب از عهده فلان کار برآمدی.
 ۳۲. غذای مورد علاقه ات را درست کرده ام.
 ۳۳. مطمئن هستم که خدا از هر دوی ما مراقبت می کند. او همیشه این کار را کرده است. بیا باهم از او بخواهیم و دعا کنیم.
 ۳۴. با لطف و کمک خدا، من و پدرت هرگز و هرگز از هم جدا نخواهیم شد.
 ۳۵ . فلان لباس چه قدر به تو می آید.
 ۳۶. من تو را همان طور که هستی دوست داری. می دانم شاید خودت خیلی از خودت راضی نباشی ولی خداوند دقیقا می دانسته که تو را چگونه بیافریند. و من هم تو را همان طور که او آفریده دوست دارم و دلم نمی خواهم تو جور دیگری بودی.
 ۳۷. اگر من جای تو بودم، همین حس را داشتم.
 ۳۸. می توانی صدای موزیکی که گوش می دهی را کمی بلند کنی؟
 ۳۹  .خیلی در فلان کار مرتب و منضبط هستی.
 ۴۰.فلان کاری که کردی واقعا شجاعانه بود.
 ۴۱.حس می کنی که تو را ​در​​کت​ می کنم؟
 ۴۲.اگر چیزی را بخواهی در من به عنوان مادرت تغییر بدهی، چه چیزی خواهد بود؟
 ۴۳. واقعا در فلان زمینه استعداد خوبی داری.
 ۴۴. بیا باهم بریم به مادربزرگ و پدربزرگ سر بزنیم.
 ۴۵. تماشای بزرگ شدن تو واقعا جالب است.
 ۴۶. فقط می خواستم بدانی که من برایت دعا می کنم.
 ۴۷.دلم برایت تنگ شده ولی خوشحالم که دارد به تو خوش می گذرد.
 ۴۸. واقعا وقتی خودت هستی من را خوشحال تر ​می کنی.
 ۴۹. خیلی دوستت دارم.


پاسخ سوال سرکار خانم فاطمه در مورد تغذیه کودک نه ماهه به آدرس ایشان ارسال شد.