کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

پاسخ سوال

سوال: سلام، ببخشید پسرم تمایل زیادی به سوپ نداره

جواب: اگر هنگام شروع غذای کمکی برای شیرخوار، از سرلاک آماده استفاده کنید و یا به او مواد شیرین و طعم دار بدهید، هنگام شروع غذای کمکی و غذای اصلی به مشکل برمیخورید. غذای کودک تا قبل از یکسالگی باید کاملا بدون شیرین کننده و بدون نمک باشد. در غیر اینصورت علاوه بر بد غذا شدن، در آینده دچار مشکلات گوارشی نیز خواهد شد.

علت دیگر نیز فاصله نامناسب بین وعده های غذایی است که باید حتما با افزایش سن، فاصله زمانی غذا خوردن کودک زیاد شده و شیردهی شبانه نیز حتماً قطع شود.

عوارض شیردهی نامنظم

شیردهی به شیرخوار، با افزایش سن او باید نظم داشته باشد. در نوزادان پس از گذشت حدود 45 روز از تولد، فاصله زمانی شیردهی باید به حداقل دو و نیم ساعت برسد و با افزایش سن این فاصله بیشتر نیز خواهد شد. درصورت عدم رعایت این نکته، پیش از آن که شیر هضم شود و قبل از خروج کامل وعده قبلی، وعده بعدی شیر وارد معده شده و شیرخوار دچار دل درد می‌شود. علاوه بر این مورد، نوزاد بدون اینکه گرسنه شود، فقط بر اساس عادت غریزی مکیدن، مقدار کمی شیر می‌خورد و احساس سیری با حجم کمی از غذا پیش می‌آید. در نتیجه علاوه بر احساس درد و نفخ و برگرداندن شیر (که به اشتباه، ریفلاکس تشخیص داده می‌شود)، حجم غذای دریافتی در هر نوبت تغذیه کم شده و معده کودک به اندازه کافی باز نمی‌شود و زمانی که تغذیه با غذای اصلی شروع شود، معده کودک مقدار کافی و لازم غذا را تحمل نمی‌کند و کاهش رشد و سایر عوارض را در پی خواهد داشت.

پاسخ سوال

سوال: سلام پسرم 9ماهش هست وزنش8کیلوهس وقدشم 70خیلی ریزه میزه ولاغرهس شیرخشک یارانه ای بهش میدم به نظرتون مال شیرش هس که ریزه هس یاژنتیکی هست

پاسخ: مهمترین علت وزن نگرفتن کودکان زمان بندی نامناسب تغذیه و کم بودن فاصله غذا خوردن می باشد. شیردهی در فاصله زمانی ساعت 11 شب تا صبح، باعث اختلال ترشح و جذب هورمون رشد می شود و متاسفانه پدر و مادر بخاطر راحتی خود، تمایلی به همکاری با پزشک ندارند که این امر ابتدا باعث کاهش وزن، سپس کاهش رشد قد و در نهایت کاهش رشد جمجه کودک می شود. استفاده از شیر خشک (با هر برند و ترکیبی) عوارضی مانند اختلالات گوارشی، حساسیت های پوستی و تنفسی و ... می شود.

توجه داشته باشید که در بیشتر کودکان، کوتاهی قد یا ریز بودن جثه، تا قبل از سن دبستان بصورت قطعی مشخص نمی شود و  ارتباط زیادی با وراثت ندارد و تغذیه اصولی می تواند روی عملکرد و تاثیر ژن ها موثر باشد.

سوال: نوزاد ده ماهه ام شبها خیلی دیر می خوابه و تا ساعت دو یا سه نیمه شب بیداره . از طرفی فردا صبح هم تا دوازده ظهر خوابه. باید چکار کنم تا خوابش رو متعادل کنم.جدیدا خیلی چشمهاشو میماله به حدی که در طول روز چشماش قرمزه.از دو نوع قطره هم با تجویز پزشک استفاده میکنم ولی فایده نداشته اگه امکان داره منو راهنمایی کنید,ممنون

جواب: یکی از علت های دیر خوابیدن کودکان، زمانبندی نامناسب تغذیه، بخصوص شیردهی بین فاصله زمانی ساعت 11 شب تا حدود 8 صبح است. زمان بندی نامناسب تغذیه عوارض زیادی از جمله کاهش رشد، دل درد و نفخ، استفراغ و برگرداندن مداوم شیر، کم اشتهایی و بدغذایی و ... می شود.

علت قرمز شدن چشمها می تواند حساسیت به الیاف استفاده شده در رختخواب، وجود پرنده یا حیوانات خانگی در خانه، حساسیت به دود سیگار و قلیان و سایر دخانیات، خوابیدن نزدیک سطح زمین باشد.

شیردهی به کودک

شیردهی در شب، باعث کاهش اشتهای شیرخوار و کم شدن غذای او می شود. با کم شدن حجم غذا در هر وعده، میزان مواد مقّوی و مغذّی دریافتی نیز کم شده و کاهش رشد پیش خواهد آمد. علاوه بر این موضوع، باید توجه داشته که ترشح و جذب هورمون رشد در زمان خواب و شب به حداکثر میزان خود می‌رسد و تغذیه در زمان خواب شب، باعث اختلال خواهد شد.

گرفتگی بینی کودک

گرفتگی بینی کودک به دلیل قرار گرفتن او بر روی سطح زمین اتفاق می افتد. گرد و غبار و ذرّات معلق در هوا و هوای سرد، به سطح زمین نزدیک می شوند و درصورتی که فاصله محل خواب کودک با زمین کمتر از 50-60 سانتی متر ارتفاع داشته باشد، دچار گرفتگی بینی و خشکی مخاط مجرای تنفس می‌شود و به دنبال آن، خوب شیر نخوردن، نفخ (به دلیل بلع هوا همراه با شیر) و درد گوش اتفاق می‌افتد. شیرخوار را حتی برای تعویض لباس روی زمین قرار ندهید و حتماً هر روز بینی کودک را با قطره شستشوی بینی که با نام‌های متفاوت (رینوسالین، دکوسالین و ...) امّا ترکیب یکسان در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد شستشو دهید. شستشوی بینی باید هر 3-2 ساعت و هربار با ریختن 7-6 قطره در هر سوراخ بینی انجام شود. از فرو بردن دستمال کاغذی، دستمال مرطوب و ... در سوراخ بینی جدّاً خودداری نمایید.