کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

کودکان و نوزادان

اطلاعات ضروری راجع به تغذیه، رشد و نمو، بیماری های کودکان و نوزادان، پیشگیری، غربالگری، بهداشت روانی و بی اشتهایی در این وبلاگ ارائه می شوند که توسط دانشیاران،اعضای هیات علمی و متخصصین کودکان و نوزادان و براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی گردآوری شده اند.

پاسخ سوال سرکار خانم مه گل به آدرس ایمیل ایشان فرستاده شد.

میان وعده های مناسب برای کودکان

میان وعده غذای مختصری است که حدود 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذای اصلی به کودک داده می شود و به هیچ عنوان نباید جایگزین غذای اصلی شود. میان وعده باید هم مغذی و هم دارای انرژی بوده و تهیه آن نیز آسان باشد. میان وعده های مناسب عبارتند از: موز / سیب / هویج رنده شده / نان یا بیسکوئیت ساده با کمی کره و مربا یا عسل / کیک خانگی / بستنی پاستوریزه / مخلوط پسته، بادام و سایر خشکبار پودر شده با آب میوه یا شیر / ساندویچ نان و خرما یا نان و پنیر با گردو یا سبزی (نان سنگک کنجددار ارزش غذایی بیشتری دارد ) / عدسی / کدو حلوایی / لبو با ماست / اسفناج / گندم بو داده.

در 15 ماهگی می توانید به او توت فرنگی له شده بدهید. از 18 ماهگی می توان خیار، کلم برگ و پیاز خام ریز شده را نیز به برنامه غذایی کودک افزود. در دو سالگی استفاده از حبه انگور، مربا و همچنین زیتون بدون هسته مجاز است. در 3 سالگی نیز کودک می تواند از انواع آجیل استفاده کند.

تغذیه کودک در یکسالگی

موادی که می توانید از یکسالگی به شیرخوار بدهید عبارتند از:

گوجه فرنگی / بادمجان پخته / کیوی / خربزه / سیر / اسفناج / بستنی / عسل / میگو / نخود / لپه / پنیر / سفیده تخم مرغ / انگور له شده / نمک 

·          برای کودک برنامه غذایی هفتگی و منظم بنویسید.

·          برنامه غذایی باید با توجه به امکانات و عادات غذایی خانواده و همچنین تمایل کودک تهیه شود.

·          به پوره سیب زمینی، پنیر هم اضافه کنید.

·          از ابتدای یکسالگی علاوه بر زرده تخم مرغ، سفیده را از کمترین میزان در برنامه غذایی کودک قرار دهید و به تدریج به مقدار آن اضافه کنید تا به یک تخم مرغ کامل برسد و یک روز در میان در برنامه غذایی او بگذارید.

·          بعد از یکسالگی، به کودک ابتدا غذا و سپس شیر می دهیم. در این مرحله به دلیل کامل نبودن دندانهای کودک باید غذاها نرم باشند.

·          از دادن غذاهای رقیق و آبکی به کودک خودداری نمایید.

·          در کنار وعده های غذایی از یک پیاله کوچک ماست تازه برای تغذیه کودک استفاده کنید.

·          کودکان بسیار تنوع طلب هستند، لذا غذاها را متنوع تهیه کنید.

·          از آغاز سال دوم کودک را به سفر خانواده عادت دهید.

·          هیچگاه با زور به کودک غذا ندهید.

·          بهترین وعده غذایی برای کودک، صبحانه است.

·          هنگام بیماری و یا هنگام دندان درآوردن، اشتهای کودک کم می شود که هیچ جای نگرانی نیست.

·          از دادن تنقلات بی ارزش و مضرّ مانند چیپس، پفک، شیرینی، شکلات، آبنبات، کاکائو، چای و قهوه و نوشابه ( که باعث کاهش جذب آهن می شوند ) خودداری کنید.

·          به کودک غذای پر ادویه، شور و سرخ کرده ندهید

·          قبل از غذا دستهای کودک را بشوئید.

·          هنگام غذاخوردن، کودک باید استقلال داشته باشد و با دست یا قاشق غذا بخورد.

·          هنگام غذا دادن به کودک آرام، صبور و با حوصله باشید و با او بازی کنید.

·          در صورت عدم تمایل کودک به غذا، نوع غذا را تغییر دهید و از غذا دادن با زور خودداری نمایید.

·          برای غذا خوردن جایزه ندهید، بلکه برای ترغیب او به غذا، از طعم آن تعریف کنید.

·          در طول سال دوم باید 25 قطره مولتی ویتامین و 15 قطره آهن را با قاشق مرباخوری به عقب دهان کودک بریزید و سپس به او آب یا آبمیوه بدهید و یا دندانهای کودک را با مسواک نرم یا گاز استریل تمیز کنید.

·          به منحنی رشد کودک توجه داشته باشید.